Leaders for Nature helpt bedrijven met natural capital accounting

16 september 2013

Leaders for Nature, het bedrijvennetwerk van IUCN NL, gaat bedrijven helpen om hun impact op de natuur zichtbaar te maken in hun financiële rapportages. Op 19 september organiseert Leaders for Nature een masterclass over het onderwerp.

Tijdens deze bijeenkomst krijgen bedrijven praktische handvatten aangereikt om dit zogenoemde natural capital accounting in de praktijk te brengen. Daarnaast krijgen bedrijven een kijkje in de keuken bij Puma. Deze schoenenfabrikant is het eerste bedrijf ter wereld dat zijn impact op de natuur in euro’s heeft uitgedrukt. Tom Beagent, consultant bij PwC, vertelt hoe deze analyse in zijn werk ging.

Helen Crowley, werkzaam bij het moederbedrijf van Puma, legt uit wat deze ‘environmental profit and loss account’ het bedrijf heeft opgeleverd. Dankzij de analyse kwam Puma er namelijk achter dat leer niet alleen heel vervuilend is maar ook heel duur. Het bedrijf gaat daarom het leer in zijn producten vervangen door een goedkoper en natuurvriendelijker alternatief.

De Leaders for Nature masterclass over natural capital accounting wordt gehouden op 19 september bij FMO. De bijeenkomst is gratis voor bedrijven die lid zijn van het netwerk. Voor niet-leden geldt een toegangsprijs van 250 euro. Klik op de link in het rechtermenu voor meer informatie en aanmelden.

De masterclass vloeit voort uit de intentieverklaring ‘Samen werken aan transparantie van natuurlijk en sociaal kapitaal’, die in juni 2013 op initiatief van onder andere IUCN NL werd ondertekend. Binnen deze coalitie werken onder andere bij Leaders for Nature aangesloten bedrijven als DSM, Eneco, FMO, Philips en PwC toe naar het zichtbaar maken van hun impact op en afhankelijkheid van natuur, milieu en de gezondheid van mensen.

 

TERUG NAAR MASTERCLASSES