Elektrische boten maken de Biesbosch stiller

04 februari 2016

Het moet weer stiller worden in de Biesbosch. Een bijdrage daaraan leveren de nieuwe elektrische sloepen van Van den Diepstraten Botenverhuur uit Drimmelen. Ook Rondvaartbedrijf Zilvermeeuw komt met een stille, duurzaam gebouwde rondvaartboot voor rondvaarten in het natuurgebied.

Nationaal Park De Biesbosch is een uniek zoetwater getijde- en natuurgebied, met een grote biodiversiteit. Het park wordt steeds populairder onder toeristen en recreanten. Vooral de vaarrecreanten hebben een negatieve impact op de biodiversiteit van het gebied.
De nieuwe schepen zijn ontwikkeld en gebouwd in het kader van het project Sustainable Navigation in De Biesbosch, dat met steun van het subsidieprogramma Bedrijven & Biodiversiteit nog tot het eind van het jaar loopt. Van den Diepstraten botenverhuur, Rondvaartbedrijf Zilvermeeuw en partybootverhuurder Biesbosch Adventures ontwikkelden de afgelopen tijd ieder een nieuwe bedrijfsstrategie, gericht op een schonere Biesbosch met meer biodiversiteit. De projectpartners zetten zich niet alleen in voor duurzamer manieren van varen, ze hebben met andere ondernemers ook een fonds opgericht om de Biesbosch als natuurgebied te onderhouden (www.beleefengeef.nl).

Aluminium boten
Van den Diepstraten Botenverhuur verhuurt kleine sloepen aan toeristen. Sinds april 2015 zijn de twee nieuwe sloepen in de verhuur. ‘We zijn er heel tevreden over’, zegt eigenaar Tony van den Diepstraten. De boten zijn van aluminium in plaats van polyester, omdat aluminium langer mee gaat en is te recyclen. Samen met een bevriende scheepsconstructeur ontwierp van Diepstraten een nieuw model voor de huurboten, gericht op energiebesparing. Door met een ingebouwde sensor te monitoren hoe toeristen zijn met benzine aangestuurde boten gebruiken, kon hij vaststellen hoeveel vermogen de motoren van de elektrisch aangedreven boten nodig hebben. ‘Dit jaar houden we bij hoeveel energie we met de nieuwe boten daadwerkelijk besparen’, vertelt Van den Diepstraten.

Diepstraten

 

Puntige romp
De nieuwe rondvaartboot met kajuit van Zilvermeeuw, die in mei in de vaart wordt genomen, is lang en slank met een puntige romp en krijgt ook elektrische aandrijving. De TU Delft hielp bij het vaststellen van de optimale vorm. Bij dit schip wordt de elektriciteit voor de motoren en voor de kajuit (koelkast, verwarming en verlichting) opgewekt met drie dieselgeneratoren met roetfilters, legt eigenaar Adriaan Schuller uit. Om de boot toch zo stil mogelijk te maken, wordt de machinekamer met generatoren optimaal geïsoleerd. Ook het geluid van de motoren wordt op allerlei manieren gedempt.
Typerend voor rondvaarten in de Biesbosch is het verschil in tempo: het ene moment wordt er stevig doorgevaren, om vervolgens stapvoets door de smalle kreken te varen. ‘Met elektrische aandrijving kunnen we flexibel de motoren uit- en aanzetten’, schetst Schuller het voordeel. ‘We denken dat we daarmee 10 tot 15 procent aan energie besparen.’ En er zijn meer maatregelen genomen om het schip milieuvriendelijk te maken. Zo wordt in plaats van drinkwater oppervlaktewater gebruikt voor het doorspelen van het toilet. De warmte die de generatoren uitstralen wordt gebruikt voor de verwarming van de kajuit.

Wandelpad hersteld
Uit het fonds dat de ondernemers in samenwerking met het Nationaal Park de Biesbosch hebben opgezet zijn inmiddels drie projecten gefinancierd: er is een wandelpad hersteld, een kanoroute uitgezet en een natuurcursus ontwikkeld voor mensen met een verstandelijke handicap. ‘We hebben nu vijftien bedrijven die actief mee doen’, zegt Van den Diepstraten, penningmeester van het fonds. Ondernemers werven fondsen door klanten een vrijwillige bijdrage te vragen. Van den Diepstraten vraagt zijn klanten na afloop van hun vaartocht om een bijdrage. ‘Je moet ze het gebied eerst laten beleven’, licht hij toe, ‘dan ervaren mensen zo’n bijdrage eerder als vrijwillig dan als je vooraf een bijdrage vraagt.’ De ondernemers sparen nu voor de schoonmaak van verschillende strandjes in de Biesbosch.

Dit is een bericht van Platform Biodiversiteit, Ecosystemen & Economie, een initiatief van VNO-NCW en IUCN NL.

TERUG NAAR NIEUWS